Trincomalee (Uppuveli) naar Polonnaruwa

23 juli 2018 - Polonnaruwa, Sri Lanka

De laatste nacht in ons gekoelde guesthouse met slechte bedden en namaakmanager (hij probeerde nog 10 dollar extra uit het vuur te slepen, uiteraard tevergeefs) was kort. Voor ons doen op tijd opgestaan en na een ontbijtje uit de winkel (cake en water) met de inmiddels vertrouwde tuktuk naar het busstation in Trincomalee. Bij het uitstappen en afrekenen staan er gelijk meerdere, vaak goedbedoelende, Singalezen om je heen. Meteen een bus in, die daarna nog een dik uur op zijn plek bleef. Te warm om je er echt druk over te maken, maar toch jammer van het verloren uurtje. Tijd zat dus om water in te slaan en extra GB's aan te schaffen. Die hadden we nog genoeg bleek daarna, het ging dus om extra beltegoed.... Ach ja, 9 GB extra voor nog geen 4 euro. Het beltegoed is inmiddels ook aangevuld. De busreis was te doen, hoewel de rijstijl hier verre van verantwoord is. Na iets minder 2 uur moesten we overstappen en dat ging perfect. Hop off, hop on de tweede bus in naar de bestemming. In het centrum uitgestapt, wat achteraf zonde was want de bus bleek voorbij ons verblijf te zijn gereden. Dus weer effe de tuktuk in (het zijn er dan telkens 2 natuurlijk, wat maar net past met alle rugzakken) waar onze chauffeur een hele tirade begon over toeristen die maar 1 dag bleven en alles via het hotel regelen. Dus zogenaamd zijn telefoonnummer genoteerd en beleefd bedankt voor zijn vrij opdringerige voorstellen.
Het verblijf, een vrij groot guesthouse met zeker 12 kamers, is schitterend gelegen net buiten Polonnaruwa tegen de rijstvelden aan. Voor het eerst hebben we een zwembad dus het laat zich raden wat we hebben gedaan na de ontvangst (met heerlijk welkomstdrankje) en bijbehorende plichtplegingen, overigens ook hier weer super gastvrij en vriendelijk. Intussen was het te laat geworden om de geplande uitstap voor deze locatie nog te gaan maken. Morgenochtend vroeg dus, met eerst weer een echt ontbijt en daarna op de fiets de ruïnes ontdekken van deze oude hoofdstad. We zullen moeten opschieten want de rit naar Elkaduwa staat ook voor morgen op het programma. En da's een flinke trip. We gaan proberen een taxi te regelen. Kortom, spannend weer en leuk om alles ter plekke bij elkaar te puzzelen. Wel goed dat 'we' (= vooral Gijs) de meeste accommodaties al vooraf hebben besproken. Anders zaten we wel erg veel online, en het is toch al een uitdaging om dat binnen de perken te houden. Om eerlijk te zijn is dat niet alleen iets van de jongeren in ons gezelschap....And now dinner! Lekker na een dagje cake, koekjes en water! En insmeren, want hier zitten ze wél, onze stekende vrienden. Stay tuned!