8-8 en 9-8 Naar huis

9 augustus 2018 - Negombo, Sri Lanka

Gisteren, woensdag 8 augustus maakten we de treinreis van Mirissa langs de zee naar Negombo (ca 190 km). Welliswaar een hoop geld bespaard maar het was een zwaar ritje. We vertrokken om half 9 met tuktuks naar het station, kochten kaartjes (in totaal rond de 1300 roepies = ruim 7 euro met z'n allen) en waren uiteindelijk rond half 5 bij het bed and breakfast in Negombo.

Tot Colombo reisden we 2e klas: zitten op harde stoelen met de ramen open. Op het station moest we ruim een uur wachten op de overstap op de trein naar Negombo. Het laatste stukje duurde nog bijna anderhalf uur en was derde klas: op elkaar gepakt zitten op nog hardere bankjes.

In Negombo overnachtten we bij WaJa, het bed and breakfast van ene Jan, een gepensioneerde Nederlander (uit Helden) getrouwd met een wat jongere Srilankaanse. Hij organiseert ook rondreizen en de zaken gaan het laatste jaar erg goed. Toerisme neemt toe en zeker onder Nederlanders.

Ze hadden goeie bedden waar we helaas maar kort van konden genieten. Om 5 uur in de ochtend stond de taxi klaar en om 8.20 hingen we in de lucht. Pep had gehoopt op een reunietje met alle guesthouse eigenaren en hun families die ons kwamen uitzwaaien maar dat is jammer genoeg niet gebeurd 😉 Na een korte tussenstop in Delhi zijn we nu onderweg naar Frankfurt.

Even afzien nog voordat we onze Bram weer in onze armen kunnen sluiten. Maar het was het afzien meer dan waard! Sri Lanka was voor ons perfect. Op een relatief klein oppervlak veel variatie in landschap en leefomgeving, vriendelijke mensen en vrij makkelijk te bereizen. We hadden alle overnachtingen al geboekt (meest Booking.com) wat een geruststellend idee was maar ook ter plekke nog te regelen was geweest. Ook vervoer is goed te regelen via de accommodaties of rechtstreeks met chauffeurs.

Je blijft in de ogen van de mensen wel altijd een bron van inkomsten en dus proberen ze je altijd wat te verkopen. Een tripje naar een bezienswaardigheid, een dinertje, een scooter of een overnachting. Maar als je vriendelijk maar duidelijk nee zegt is het oké, het zijn geen stalkers.

We wilden de jongens graag kennis laten maken met een echt andere wereld, een andere cultuur. Leren improviseren en aanpassen en zien dat niet iedereen leeft zoals wij. Het is ook in Sri Lanka niet allemaal eerlijk verdeeld maar echte armoede buiten beschouwing gelaten hebben we gezien dat geluk niet alleen een kwestie van geld en luxe is.

Leuk dat je ons gevolgd hebt. Hoop tot snel!

X Tamara

1. Femke:
    9 augustus 2018
    Zeker tot snel. Kom veilig thuis. Xxx Femke
  2. Miriam:
    13 augustus 2018
    Wat mooi om allemaal te lezen en zo een btje te volgen wat jullie allemaal hebben ervaren! Ben benieuwd naar de vele andere foto’s en verhalen, tot snel 😘