24-7

24 juli 2018 - Polonnaruwa, Sri Lanka

24-7 Polonnaruwa

Gisteren was het er niet van gekomen dus vandaag (dinsdag) vóór de echte hitte proberen het fietstochtje langs de oude tempels van Polonnaruwa te maken. Na een stevig ontbijtje en wat gewissel met fietsen de banden opgepompt en off we go!

Ging lekker op de heenweg wat al deed vermoeden dat het wat meer bergaf was dan het leek. Links rijden was een uitdaging zeker bij een rotonde. Zie filmpjes... De tickets waren weer de grootste uitgave van de dag. Dat is wel typisch hier; leven en vervoeren kost weinig maar zodra je een bezienswaardigheid wil zien is het onevenredig betalen. Eerst bezochten we het museum. Daar leerden we wat over de goden van het hindoeïsme en Boeddhisme en zagen foto's van de tempels voordat ze gerestaureerd zijn. Onze interesse om nog 's goed uit te zoeken hoe het nou zit met al die godsdiensten en volkeren hier is gewekt. Dat gaan we nog nalezen in de boekjes.

Afijn het was een fijne manier om de tempels te zien op de fiets. Best wel doorploeteren af en toe maar Boeddha maakte het steeds wel weer goed. De foto's spreken voor zich denk ik. Deze oude stad is enigszins gerestaureerd nadat hij eerst helemaal overwoekerd was door planten en begraven onder de aarde. Het zijn heilige plaatsten dus het was afzien op onze blote voetjes in het hete zand.

De laatste trekpleister van het geheel hebben we overgeslagen om nog even te kunnen zwemmen in ons 'resort'. Echt de mooiste plek tot nu toe. Het enige jammere eraan is dat we ee maar één nacht bleven...

De chauffeur stond op de afgesproken tijd 13.30 stipt klaar voor ons. We waren blij verrast met de luxe stoelen in zijn niet al te nieuwe van. We hadden dan ook een super comfortabel ritje en waren rond 18 uur op onze volgende bestemming. Dat had 'n uurtje eerder kunnen zijn als we niet gestopt waren bij een spice & herbal garden. Jaja het was allemaal gratis ja. Maar je werd wel geacht daarna je zakken te legen in het bijbehorende winkeltje. Want die crème die hij zojuist op de puistjes van de jongens had gesmeerd die kon je toch niet laten staan? We kochten alleen een zakje thee en lieten de 'gids' vervolgens enigszins teleurgesteld achter....

Het wordt af en toe pijnlijk duidelijk dat je tenslotte gewoon die toerist bent die 88 keer zoveel geld heeft en het doel is daarvan zoveel mogelijk hier te laten.

De ervaringen met de volgende accommodatie (waar ik dit nu zit te tikken) schrijf ik in de volgende blog. Nu eerst nog wat foto's!

Doeiiii Tamara X