26-7 en 27-7 Kandy

28 juli 2018 - Kandy, Sri Lanka

26-7 Aankomst in Kandy

Ons guesthouse in Kandy, Mountain Vieuw, ligt mooi tegen een heuvel met vanaf het terras uitzicht over de heuvels en de stad.

Nette kamers met eigen badkamertje. De eigenaar zou ons heel graag een rondreisje verkopen langs alle bezienswaardigheden maar wij eigenwijze Hollanders willen het lekker zelf regelen.

Na het kopje thee en even onze kamers betrokken te hebben zijn we de berg afgelopen naar de stad. We zijn een markthalletje in gelopen en kochten na stevige onderhandelingen sarongs ter voorbereiding van het bezoek aan de tempel de dag daarna. Gijs een wat meer traditionele en wij een modernere.

Pep had gelezen over een winkelcentrum waar we wel even naar moesten zoeken. Het bleek een onopvallende voorgevel met daarin de meest moderne winkels. Adidas, Nike een supermarkt en meerdere elektronicawinkels. De jongens een luxe ijsje gegeten en even wat snackwaar aangeschaft. Met volle tasjes naar een vrij eenvoudig restaurant en daarna terug naar The Mountain waar nog een traditioneel potje gelamzakt moest worden.

De volgende dag (gisteren) 'n beetje uitgeslapen en op pad. Eerst naar het station om treinkaartjes te kopen voor de volgende etappe. Helaas waren de reserveerbare stoelen al uitverkocht voor het eerste deel van de rit maar we kochten alvast voor het tweede deel zitplaatsen in de 1e klasse.

Vervolgens naar de botanische tuin. Met de tuktuk driver kwamen we er niet uit dus hij verwees ons naar een taxi. Met z'n vijven (plus chauf) in een Toyota Corolla van 1984. Op zich te doen ware het niet dat de tuktuk driver niet de juiste bestemming had doorgegeven waardoor we er twee keer zo lang over deden. Wij vermoeden dat het een wraakactie was 🤨

De tuin was erg groot en vooral ook heel mooi. We zagen bossen vliegende honden hangen en de onvermijdelijke aapjes die toestroomden doordat achterlijke toeristen ze koekjes voerden. Chinese toeristen zijn bij ons nog verder in achting gedaald....

Na de tuin zijn we de tuktuks weer ingestapt met bestemming Temple of the tooth. De weg door het centrum was afgesloten waardoor we Pep en Juul even kwijt waren omdat die wel doorreden. Lang leve de mobiele telefoons! De wegafsluiting bleek te zijn vanwege een prosessie ter ere van Poya. Dat is de viering van de volle maan. Die konden we dus mooi even meepikken! Mooie en minder mooie dansers en drie mooi aangeklede olifanten liepen mee. Over die geketende olifanten die geflankeerd werden door mannen met een prikstok hebben wij gemengde gevoelens. We zien ze liever in het 'wild' maar dat gaat hopelijk nog gebeuren.

De Temple of the tooth is de plaats waar een tand van Boeddha bewaard wordt. Er zijn mooie legendes over en het is met veel pracht en praal omgeven. De tand zelf wordt maar eens in de zeven jaar getoond dus die hebben we niet gezien. Er heerst een bijzondere sfeer. Enerzijds de alom aanwezige toeristen ( ja daar horen wij bij) die alles graag op de foto willen zetten en anderzijds de toegestroomde pelgrims die komen om te bidden. Vanwege Poya een bijzonder drukke dag dus we hebben het tijdstip van de dagelijkse ceremonie maar overgeslagen. Ook wij maakten mooie foto's 🙄

Om maar in de toeristische sfeer te blijven dronken we tegenover de uitgang van de tempel een kopje cappuchino en espresso in een koloniale bar.

Na de koffie zijn we nog even teruggekeerd naar de markt voor een nep t-shirt voor Gijs. Hij wilde een Tommy Hilfiger en dacht dat effe voor 500 Rs te fixen. De verkoper begon echter met 4800 😅 maar hij wist niet dat wij Nederlanders zijn en bovendien kende hij Boud nog niet haha. De prijsvraag van vandaag is: Hoeveel Rs betaalden wij voor dit t-shirt?

's Avonds aten we nog wat en rikten we nog n potje.

Nu zitten we in de trein! Weer een nieuwe belevenis. Zitten in de 3e klasse blijkt beter dan staan in de 2e, dus we zitten nu. Juul is ney wel gevlucht vanwege 'n paar baby kakkerlakjes die naast zijn bankje zitten. Alle ramen en deuren open en genieten van waar we aan voorbij boemelen. We doen het in twee keer. Vandaag naar Nuwara Eliya (station Nanu Oya) en morgen verder naar Ella. Nuwara Eliya ligt op 1850 m dus we verheugen ons op een fris nachtje!

X Tamara

1. Stephaan:
    29 juli 2018
    Mooi!
    Juul in de Tuktuk: “moet ik nu weer mijn duim omhoog steken voor de foto”.
  2. Miriam:
    30 juli 2018
    Lachen die brandblusser naast de offerbakken, voor het geval dat 😉
  3. Ger:
    30 juli 2018
    Mooi verhaal weer spannende dingen en improviseren . Dat nep t- shirt zou na stevig pingelen een eurootje of 2 a 2,5 moeten kosten. Ik gok lop 450 rupee, zit ik in de buurt?
  4. Ger:
    30 juli 2018
    Mijn reactie staat onder een eerder verhaal( wellicht later) ik gok op 450 rupee!
  5. Tamara:
    30 juli 2018
    Nou Boud is een goeie dealer maar dat is wel erg gortig.
  6. Monique:
    Mooie foto's!!